Ansiklopedi dünyası
Anaansiklopedi Hoşgeldiniz  
  Ana Sayfa
  Forum
  Lütfen Okuyun...
  Sorularınız için...
  Anketler
  Download bölümü
  Mustafa Kemal Atatürk Hayatı
  Albert EİNSTEİN
  EİNSTEİN FOTO
  Einstein video
  Thomas Alva EDİSON
  EDİSON FOTO
  Alexander GRAHAMBELL
  GRAHAMBELL FOTO
  Samuel MORSE
  MORSE foto
  Cahit ARF
  ARF foto
  Wright kardeşler
  WRİGHT kardeşler foto
  Madam Maria Curie
  CURİE FOTO
  İbni SİNA
  SİNA foto
  NASA
  NATO
  NANO
  Kara delik
  ÜLKELER
  Gezegenler
  Berlin duvarı
  Hamurabi
  Babiller
  Sümerler
  Frigler
  İyonlar
  Asurlar
  Hititler
  Urartular
  Hunlar
  Göktürkler
  Bizans
  Osmanlı imparatorluğu
  Selçuklular
  Osmanlı padişahları
  Oturum aç
  Satranç
  Basketbol
  Futbol
  Hentbol
  Voleybol
  Ernesto Che Cheguara
  Ziyaretçi defteri
  Adan Zye
  Hakkında
  Yeni sayfanın başlığı
  Detaylar
  deneme
  Resim Listesi
  Periyodik Tablo
  Ara
İbni SİNA

İbn-i Sina

Vikipedi, Anaansiklopedi

 
İbn-i Sina

İbn-i Sina portresi
Doğum Ağustos 980
Hermisan yakınındaki Afşana, Belh
Ölüm 21 Haziran 1037
Hemedan
Etnik köken Fars

İbn-i Sina (tam adı Ebu Ali el-Hüseyin ibni Abdullah ibn-i Sina el-Belhi, Farsça: ابوعلى سينا/پورسينا, Latince: Avicenna; okunuş: Avikenna; d. 980, Buhara yakınları - ö. 1037, Hemedan), filozof, hekim ve çok yönlü Fars[1][2][3][4] bir bilim adamıdır.

Samanoğulları sarayı kâtiplerinden Abdullah Bin Sina'nın oğlu olan İbn-i Sina (Batı'da Avicenna adıyla tanınır), babasından, ünlü bilgin Natili'den ve İsmail Zahit'ten ders aldı. Geometri (özellikle Eukleides geometrisi), mantık, fıkıh, sarf, nahif, tıp, doğabilim üstüne çalışmalar yaptı. Farabi'nin el-İbane's[kaynak belirtilmeli] aracılığıyla Aristoteles felsefesini ve metafiziğini öğrenip, hastalanan Buhara prensini iyileştirince (997) saray kütüphanesinden yararlanma olanağına kavuştu. Babası ölünce, Cür-can'da Şiraz'lı Ebu Muhammed'ten destek gördü, (Tıp Kanunu'nu Cürcan'da yazdı). Çağında tanınan bütün Yunan filozoflarının Anadolu doğacılarının yapıtlarını incelemiştir.

Metafizik [değiştir]

İbn-i Sina gazili kendisinden önceki filozofların görüşleri ile kelam-cılarınkini uzlaştırmaya çalışmış, Aristoteles'in metafiziği ile kelamcıların ve yeni eflatuncuların düşüncelerini birleştirerek yeni bir bireşim ortaya koymuştur. İbn-i Sina'ya göre metafiziğin temel konusu, "vücudu mutlak" olan Allah ile yüce varlıklardır.|Vücut (var olan) üçe ayrılır: Olası varlık ya da ortaya çıkan ve sonra yok olan varlık; olası ve zorunlu varlık (tümeller ve yasalar evreni, kendiliğinden var olabilen ve bir dış neden sayesinde gerekli olan varlık); özü gereği gerekli olan varlık (Allah). İbn-i Sina Allah'ı "Vahdet-i Vücud" yani 'varlığı zorunlu olan' olarak belirtir ve bu fikir ona hastır. Varlık'ı temel konu alan metafizik, gerekli bir bilim dalıdır.

Akıl [değiştir]

Bu konudaki görüşleri Aristoteles ve Farabi'den farklı olan İbn-i Sina'ya göre, akıl 5 çeşittir; bilmeleke (ya da 'olası akıl' açık-seçik ve zorunlu olanları bilebilir); he-yulâni akıl (bilmeyi ve anlamayı sağlar); kutsi akıl (aklın en yüksek aşamasıdır ve her insanda bulunmaz); muste-fat akıl (kendisinde bulunanı, kendisine verilen "makûllerin " suret'lerini algılar); bilfiil akıl ("makûl"leri yani kazanılmış verileri kavrar). İbn-i Sina, akıl konusunda, Eflatun'un idealizmi ile Aristoteles'in deneyciliğini uzlaştırmaya, birleştirici bir akıl görüşü ortaya koymaya çalışmıştır.

Bilgi [değiştir]

Ana kaynağı sezgi olan bilgi, genel kesin ilkelere dayanmalıdır. Sezgi aracılığıyla algılanan veriler, sonuçlama yoluyla ("el-istintac") bilgiye dönüşür. İbn-i Sina'nın bilgiye ilişkin görüşleri idealisttir ama bilginin doğuşunda deneyin oynadığı rolü de gözden uzak tutmamıştır.

Bilimlerin sınıflandırılması [değiştir]

İbn-i Sina'ya göre bilimler madde ve biçim ilişkisi bakımından üçe ayrılır: El-ilm ül-esfel (Doğa bilimleri ya da aşağı bilimler), maddesinden ayrılmamış biçimlerin bilimidir; mabad-üt-tabia (metafizik), el-ilm'üll-âli (mantık ya da yüksek bilimler) maddesinden ayrılan biçimlerin bilimleridir; el-ilm ül-evsat (matematik ya da orta bilimler) ancak insanın zihninde maddesinden ayrılabilen, bazen maddesiyle birlikte, bazen ayrı olan biçimlerin bilimidir.

Kendisinden sonraki Doğu ve Batı filozoflarının çoğunu etkileyen İbn-i Sina, müzikle de ilgilenmiştir. 250'yi aşkın yapıtının başlıcası olan Şifa ve Kanun, felsefenin temel yapıtı sayılarak, uzun yıllar boyunca pek çok üniversitede okutulmuştur.

Başlıca yapıtları [değiştir]

  • El-Kanun fi't-Tıp, (ö.s), 1593, "Tıpta Kanun"(Tıp ile ilgili zamanının bilgilerini ihtiva eder. Orta çağda dört yüz yıl Batı'da ders kitabı olarak okutulmuştur. Latinceye on çevirisi yapılmıştır.)
  • Kitabü'l-Necat, (ö.s), 1593, ("Kurtuluş Kitabı"Metafizik konularda yazılmış özet bir eserdir. )
  • Risale fi-İlmü'l-Ahlak, (ö.s), 1880, ("Ahlak Konusunda Kitapçık")
  • İşarat ve'l-Tembihat, (ö.s), 1892, ("Belirtiler ile ilgili eserdir.)
  • Kitabü'ş-Şifa, (ö.s), 1927, ("Mantık, Matematik, Fizik ve İlahiyat yani Metafizik konularında yazılmış on bir ciltlik hacimli bir eserdir. Bir çok kereler Latinceye çevrilmiş ve ders kitabı olarak okutulmuştur.").Mantık bölümü, Mantık , Musiki ve Hitabet kitaplarından meydana gelir.Matematik bölümünde Aritmetik ve Geometri ve Astronomi kitapları yer alır.Tabiat veya Fizik bölümünde ise, Fizik, Kimya, Mineroloji
 
Anaansiklopedi  
 


Google Arama
Ansiklopedik Arama
ip adresim Favori olarak ekle Sitemiz yenileniyor Site Crack,Patch gibi gizlilik içerici dosyalarla paylaşılmamalıdır.Aksi halde girişler kontrol edilip ip adresi alınacaktır
 
Yılın sözü:  
  1.Hayal gücü bilgi gücünden daha önemlidir.

Albert EİNSTEİN
 
Pano  
 




SİTEDE YENİ GELİŞMELER





Sitede bulunmayan sorular için foruma sorularınızı yazabilirsiniz

Admin




EKİBİMİZ
Mehmet ASLAN

Thomas Alva EDİSON

WebUzmanı
 
Site İçi Arama  
 
Loading
 
İl İl Seçim Günlüğü  
 
Türkiye'den ve dünyadan son dakika haberler Mynet Haber kalitesiyle sizlerle.
 
Bugün 7 ziyaretçi (13 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol